Pages

Friday 28 October 2011

TaNgaN ???? sUdU ???? @ GaRpU ????




pada suatu hari...Tengku Kudin telah dijemput oleh Residen Bristish untuk menghadiri satu jamuan makan malam di ruamhnye. Ketika semue tetamu jemputan telah bersedie untuk makan hidangan yang telah disediakan....Tengku Kudin tiba-tiba bangun & menuju ke paip air untuk membasuh tangannya. Tanpa menghiraukan orang lain yang menggunakan sudu & garpu, beliau dengan selambanya menyuap makanan itu ke mulutnye dengan menggunakan tangan.

telatah tengku kudin tadi telah diperhatikan oleh seorang wanita Inggeris yang kebetulan duduk di sebelahnye...wanita tersebut ase tertarik dengan perbuatan tengku kudin tadi lantas die bertanya " kenape tengku makan dengan tangan ?????" bukankah menggunakan sudu & garpu itu lebih bersih dan sopan ???? 
dengan selambanye tengku kudin menjawab pertanyaan tersebut dengan suara yang lantang dan dapat didengari oleh tetamu yang lain. " saya makan dengan menggunakan tangan saya sekurang-kurangnye ade 3 sebab" : 

PERTAMA :  saya tahu tangan saye lebih bersih daripada sudu & garpu kerana saye sendiri yang membasuhnye, bukan orang lain. sudu & garpu di basuh oleh orang lain yang belum tentu cukup bersih. 

KEDUA       : saye yakin tangan saye lebih bersih kerana tangan saye hanya saye seorang sahaja yang menggunakannye. tidak pernah ianya dipinjam oleh orang lain. sedangkan sudu & garpu itu ramai yang pernah menggunakannye. 

KETIGA    : saye percaye tangan saye lebih bersih kerana ia tidak pernah jatuh dalam longkang....
jawapan tengku kudin ini menjadikan semua orang yang mendengarnye termenung sendiri. padahal sebelum itu ada di antara mereka yang tersenyum sinis melihat tengku  kudin menyuap makanan tersebut dengan tangan, tapi selepas itu, masing2 mengangguk kerana memikirkan ada logiknye jawapan yang diberikan oleh tengku kudin....

KESIMPULANNYE : tanye lah diri sendiri....mane yang lebih baik ?????



0 comments:

Post a Comment


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Search