Pages

Saturday, 19 November 2011

~NAFSU vs IMAN ~

Nafsu ckp: eh! Cantik juga nie...kenalan je bukan apa.add je lah~
Iman jwp: zina mata nie. tinggalkan!


Nafsu ckp: bgtau je kau sukakan dia, tak baik pendam2~
Iman jwp: malulah kau, dahlah still study,mkn mnum pn ibuayh yg tnggung. tkpyhlah!
Nafsu ckp: hehe,kasi show gmbr plg cute kau la~
Iman jwp: eh eh, tk boleh la, dia blum halal bwt kau!
Nafsu ckp: ajak la dia dating~
Iman jwp: jgn..nti timbul gosip/fitnah!
Nafsu ckp: pgang tngn ckit bole la,dia msti suka~
Iman jwp: eh! Haram, blum halal lg!
Nafsu ckp: pkaila bju T tu, kau pkai tudung kan~
Iman jwp: pkaila bju labuh dn tdung kpala mntupi dadamu!
Nafsu ckp: kaki? Alahai~ takde org prasan kaki kau,tu slipar 3 inci bgus!
Iman jwp: kaki trmsuk aurat juga, pkaila stokin dn kasut/slipar yg tk mnarik prhatian org.
Nafsu ckp: diamlah kau, tkpyh nk nsihat2 org, dosa sndri2 tnggung kan..
Iman jwp: terusknlh mnyeru pd kbaikn dn mcgh pkra yg mungkar. Itu tnggungjwp org mukmin.
Nafsu ckp:tidurlh,tkyah solat,Islamkn agma yg ringan,nt kau qadha lah..
Iman jwp: pi solat,jgn tngguh2,ringan tk brmksud utk dremehkn,mrna kau nt..
Nafsu ckp: nk puasa bwt apa,bwt lapa adalah..jom mkn!
Iman jwp: puasa mcgh diri dari mlakukn dosa..mmelihara anggota, sbr lh,kejap lg kn nk brbukak..
Nafsu ckp: boleh kau diam ke iman?! sudh2lh nk pujuk si dier nie, dier nie geng aku pnya bestpren la, Setan! Kau tk takut??
Iman jwp: aku tkkn diam selagi dier mympn aku d dadanya. Pduli la kau pnya geng,aku tk takut, bkn dia yg brkuasa. ALLAH yg lbh layak ditakuti. Jgn kcw dier lg!
Akhirnya nafsu pun kalah dengan iman....
Pernah tk korng main dialog cmnie sblum bwt sesuatu?? Kn ke baik klau pkir2 dlu b4 nk bwt... Smga iman sntiasa mekar di sanubari kita ye... Amin... Sama2 saling mngingati.. Ingat!
Amar ma'ruf wa nahi mungkar.
Myeru pd pkra kbaikan DAN mcegah dari kmungkaran. Kena seiringan.. Orrait, saye tetap manusia biase yg tk lpas dari melakukn ksilapan.

Saturday, 29 October 2011

KiSaH MoTiVasI BRITO...

Friday, 28 October 2011

bahagiaaa !!!!!


TaNgaN ???? sUdU ???? @ GaRpU ????




pada suatu hari...Tengku Kudin telah dijemput oleh Residen Bristish untuk menghadiri satu jamuan makan malam di ruamhnye. Ketika semue tetamu jemputan telah bersedie untuk makan hidangan yang telah disediakan....Tengku Kudin tiba-tiba bangun & menuju ke paip air untuk membasuh tangannya. Tanpa menghiraukan orang lain yang menggunakan sudu & garpu, beliau dengan selambanya menyuap makanan itu ke mulutnye dengan menggunakan tangan.

telatah tengku kudin tadi telah diperhatikan oleh seorang wanita Inggeris yang kebetulan duduk di sebelahnye...wanita tersebut ase tertarik dengan perbuatan tengku kudin tadi lantas die bertanya " kenape tengku makan dengan tangan ?????" bukankah menggunakan sudu & garpu itu lebih bersih dan sopan ???? 
dengan selambanye tengku kudin menjawab pertanyaan tersebut dengan suara yang lantang dan dapat didengari oleh tetamu yang lain. " saya makan dengan menggunakan tangan saya sekurang-kurangnye ade 3 sebab" : 

PERTAMA :  saya tahu tangan saye lebih bersih daripada sudu & garpu kerana saye sendiri yang membasuhnye, bukan orang lain. sudu & garpu di basuh oleh orang lain yang belum tentu cukup bersih. 

KEDUA       : saye yakin tangan saye lebih bersih kerana tangan saye hanya saye seorang sahaja yang menggunakannye. tidak pernah ianya dipinjam oleh orang lain. sedangkan sudu & garpu itu ramai yang pernah menggunakannye. 

KETIGA    : saye percaye tangan saye lebih bersih kerana ia tidak pernah jatuh dalam longkang....
jawapan tengku kudin ini menjadikan semua orang yang mendengarnye termenung sendiri. padahal sebelum itu ada di antara mereka yang tersenyum sinis melihat tengku  kudin menyuap makanan tersebut dengan tangan, tapi selepas itu, masing2 mengangguk kerana memikirkan ada logiknye jawapan yang diberikan oleh tengku kudin....

KESIMPULANNYE : tanye lah diri sendiri....mane yang lebih baik ?????



Di KaNdanG KAMBING !!!!!

kambing    : aku makan rumput, kau makan apa????

lelaki         : aku makan nasik la.....

kambing    : aku tidur di kandang atas lantai,  kau?????

lelaki         : aku tidur didalam rumah diaatas tilam empuk.....

lalu terdengar LAUNGAN AZAN....

kambing    : itu bunyi apa?????

lelaki         : itu bunyi azan mengajak orang solat.....

kambing    : kau tak solat?????

lelaki         : tak....(agak malu menjawab)

kambing    : ermmmm...samalah kita.......


Sekadar Renungan Untuk Kite Semue....Hehe


aKu & LoRi SaMpaH....

al-kisah cite ni terjadi mase aku darjah 6...peristiwe ni memang menjadi kenangan yang paling melucukan n mengerikan dalam idup aku....AKU & LORI SAMPAH !!!!!! bile aku ingat balik kisah ni memang lucu....jap2...aku nak gelak....HAHAHAHAHAHA.....

peristiwe ni berlaku mase aku n the geng pulang dari sekolah, biase la kan...aku ketue geng mase 2, jadi aku kne la duk depan, konvoi beramai2....best gilerrrrr mase 2, sambil2 naik basikal 2 kami borak2 la an...isu hangat mase 2, tapi aku dah lupe tajuknye....hehe, tengah2 hangat bercerite, ade kawan aku panggil name aku...MASLINAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA...lam aty aku terpk, nape la minah ni....skema gilerrr panggil name aku....nasib baik x skali ngan name ayah aku.....hahaha

DOOOOOOOOOOOOOOOOOOMMMMMMMMMMMMM !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
ohhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh........ TIDAKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKK !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
 malunye aku aseeeeeeeeee....x tahu nak letak kat mane muke ni....patut la kawan aku panggil aku cam nampak HANTU....adoiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii....malang betul nasib aku hari 2....ank tahu ape jadi?????? JENG....JENG....JENG.....aku terlanggar lori sampah yang parking kat tepi jalan....hahahahahahahahaahahahaa....aku x sempat nak brek mase 2 sbb dah dekat sangat.....hahahahaha....

malu gilerrrrrrrrrr weiiiii....dah la lori sampah 2 parking kat tepi kedai makan....ALLAHUAKBARRRR...mengucap panjang aku...muke pun dah x tahu nak letak kat mane.....nasib baik jatuh kat tepi lori, kalau aku tercampak masuk kat dalam gerabak die camne????? aku ase mase 2 mesti aku x kua2, kire duk dalam 2......hahahahahaahahahahaha...last2 ngan aku2 kne buang kat tempat pembuangan sampah.....kah9999

nak di pendek kan cite....lepas daripade peristiwe 2 aku dengan rela hatinye turun pangkat jadi ahli biase jew lam geng aku....x nak dah aku duk depan....takut jadi lagi skali.....cukup la....x nak dah.....kalau kome2 semue nak ase pengalaman 2 cube la buat skali....grenti kome akan ingat sampai bile2....hehe

SEKIAN......

sampai masanya melabuhkan hati....


rugi sangat kalau x bace.....jari aku ni rancak jew menari sbb terharu n teruje ngan kisah pasangan nie.....

balqis....panggil saye dengan name itu. Saya gadis yang dah berusia 29 tahun, usia di mana sebahagian masyarakat menganggap sudah “ terlajak ” kerana sehingga kini saya masih bujang. Namun, saya tidak pernah mempedulikan anggapan mereka itu, kerana saya adalah perempuan yang mempunyai tujuan, cita-cita, angan-angan dan harapan. Sampai ketika ini masih ingin ku gapai. Satu keyakinan dalam hidup saya, jodoh itu unik, bila-bila sahaja boleh datang, tidak memandang ruang dan waktu dan yang pasti semua itu sudah menjadi rahsia Allah. 
Saya juga sangat sibuk, kerana ketika ini saya sedang menyelesaikan tesis saya. Tiga bulan saya mensasarkan untuk menamatkan pengajian. Saya rela berulang alik sendirian mencari bahan bertulis, pergi ke kedai buku, perpustakaan, berkunjung ke rumah pensyarah untuk berbincang. Apa sahaja saya lakukan agar sasaran untuk menamatkan kuliah tercapai. 
Ibu bapa saya di kampung seperti tidak sabar menanti kepulangan saya. Mereka mahu saya menemui mereka. Mujurlah jarak tempat saya belajar dengan rumah dekat, mudah untuk saya pulang.
Pernah 2 minggu yang lalu ibu menelefon saya  “ nak, apa khabar dirimu di sane ??? bila kamu akan menamatkan pengajianmu di sana???? Usia mu kini dah 29 tahun, apakah kamu tidak berniat untuk berkahwin ???”Lidah ku kelu, x mampu berkate ape-ape, oh ya...kawan mu si nina dan asih baru jew kawin seminggu yang lalu. Nampaknya kawan-kawan mu yang dulu sering datang bermain-main kat umah kite sudah berkahwin semuanya. Ramai yang dah ada anak, hanya kamu seorang yang belum kawin nak. Jiran-jiran pun kerap bertanya pada ibu tentang kamu. Tetapi ibu menyerahkan segalanya kepada kamu nak. 
Ya Allah, saya tahu apa yang dirasakan oleh ibu pada masa nie, saya juga mendambakan seorang lelaki yang akan menjadi pemimpin bagi rumah tangga. Saya juga ingin mempunyai anak-anak yang berbakti kepada saya kelak. Saya ingin mempunyai keluarga sakinah, mawaddah warhmah. Saya berfikir positif padaMU ya Allah. Saya yakin Allah akan memberikan jodoh yang terbaik untuk saya, pada waktu yang tepat. 

Pagi ini saya bangkit, sudah cukup waktu untuk merenung. Ini masa untuk saya mengejar impian. Sesuai dengan keinginan, sehari ini saya mahu ke perpustakaan di kampus. Saya tidak mahu mensia-siakan waktu yang ada, saya terus mencari buku-buku yang diperlukan untuk menyiapkan tesisku. Setelah mendapat beberapa buku, saya duduk membaca di meja hujung sebelah kanan. Sengaja saya pilih tempat itu kerana bagi saya tempat itu sangat selesa. 
Tidak lama saya duduk di situ, ada seorang lelaki yang usianya hampir sebaya dengan saya datang. “ boleh saya duduk di bangku sebelah awak ???”
Saya tersentak, rasanya baru kali ini saya dihampiri insan bernama lelaki. Yang membuatkan saya hairan, mengapa dia mahu duduk bersebelahan dengan saya??? Bukankah banyak lagi bangku lain yang kosong ???? ahhhhhh....biarlah. saya meneruskan pembacaan. Lelaki di sebelah juga sedang khusyuk membaca buku. Dia menyapa saya sekali itu sahaja, tidak ada lagi bicara di antara kami berdua. 
Azan zuhur berkumandang. Saya menghentikan aktiviti pembacaan, lantas bergegas menuju ke masjid. Begitulah ibu bapa saya mengajar. “ sebaik2nya apabila mendengar azan, segala aktiviti dihentikan dan penuhi kewajipanmu terlebih dahulu.” 
Sesudah solat dan ketika mahu memakai kasut, seorang lelaki melintasi saya. Ya, lelaki itu, lelaki yang berada di samping saya tadi. Ternyata dia juga baru sahaja menunaikan kewajipannya. Tiba2 perut saya berbunyi, tanda lapar.
saya menuju ke kantin dan memutuskan untuk makan rojak yang dibanjiri kuah kacang yang sangat sedappppp. Maklumlah selama di kuala lumpur, jarang sekali saya makan masakan desa ini. selesai makan, saya kembali ke perpustakaan. Ada sesuatu yang aneh, mengapa tiba-tiba saya mencari-cari lelaki tadi???? Lelaki yang duduk di sampingku tadi dan menjadi jemaah solat zuhur tadi. 
Petang itu, saya meminjam dua buah buku untuk dibawa pulang. Saya merasakan seperti sudah hilang tumpuan ketika bertemu lelaki tadi. “ aduhai Allah, siapakah dia???”

Selepas subuh, ibu menelefon saya, “ nak, sudah solat???” bagaimana dengan kuliah???? Kalau boleh, ibu minta kamu selesaikan segere kuliahmu itu, sebab ibu mahu kenalkan kamu dengan anak teman sekolah ibu dahulu. Ya Allah, aku kini benar-benar tahu, bahawa ibuku sangat cemas terhadapku. Dia terlalu ingin melihat saya menamatkan zaman bujangku. 
Saya mengalah kali ini, saya perlu menurunkan ego. Saya cuba menuruti kemahuan ibu bapa. Tetapi saya perlu ke kampus lagi, kemungkinan ada maklumat berkenaan ujian tesis saya.
Tiba-tiba, kawan saya menelefon, “balqis, bagaimana dengan tesis awak??? Awak sudah bersedia untuk ujian tesis awak??? Maklumat yang saya terima, dua minggu lagi akan dibuka pendaftaran.”
Rasa terharu bercampur senang apabila mendengar khabar daripada teman saya itu. Kebetulan tesis saya sudah hampir siap. Saya hanya perlu menyelesaikan beberapa pendaftaran yang diminta sebagai syarat menduduki ujian tesis. Bahan-bahan juga cukup membantu dan saya hanya perlu bersedia.
Allah selalu mendengar doa-doa hambanya yang memohon dengan penuh tulus. Saya kemaskan semuanya, saya mahu jadi yang terbaik. Belajar.....belajar....sampai tiba ujian tesis diselangi dengan doa yang ikhlas. Siang ini saya ada temu janji dengan penyelia di samping mendapatkan maklumat daripadanya berkenaan ujian tesis saya. Setelah berbincang, penyelia medorong saya untuk ujian tesi pusingan pertama. Saya disuruh mendaftar dan segera melengkapkan pendaftaran.
Subhanallah. Tidak perlu menunggu esok. Hari ini juga boleh diselesaikan. Saya terus mendaftar menduduki ujian tesis. “ informasi bila jadual ujian tesisnya dapatkan esok, ya” ucap salah seorang kakitangan yangg menguruskan pendaftaran ujian tesis saya.
Hari ini adalah hari ujian tesis saya. Tepat jam sepuluh pagi, saya perlu berada di kerusi panas itu. Ini adalah penentuan masa depan, rasa berdebar-debar itu kadang-kadang mendatangi diri ini, tetapi saya hanya mampu berserah diri, sebab saya sudah belajar dan tidak lupa berdoa. Jadi apapun hasilnya, itu yang terbaik buat saya.




Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Search