Pages

Saturday, 29 October 2011

KiSaH MoTiVasI BRITO...

Friday, 28 October 2011

bahagiaaa !!!!!


TaNgaN ???? sUdU ???? @ GaRpU ????




pada suatu hari...Tengku Kudin telah dijemput oleh Residen Bristish untuk menghadiri satu jamuan makan malam di ruamhnye. Ketika semue tetamu jemputan telah bersedie untuk makan hidangan yang telah disediakan....Tengku Kudin tiba-tiba bangun & menuju ke paip air untuk membasuh tangannya. Tanpa menghiraukan orang lain yang menggunakan sudu & garpu, beliau dengan selambanya menyuap makanan itu ke mulutnye dengan menggunakan tangan.

telatah tengku kudin tadi telah diperhatikan oleh seorang wanita Inggeris yang kebetulan duduk di sebelahnye...wanita tersebut ase tertarik dengan perbuatan tengku kudin tadi lantas die bertanya " kenape tengku makan dengan tangan ?????" bukankah menggunakan sudu & garpu itu lebih bersih dan sopan ???? 
dengan selambanye tengku kudin menjawab pertanyaan tersebut dengan suara yang lantang dan dapat didengari oleh tetamu yang lain. " saya makan dengan menggunakan tangan saya sekurang-kurangnye ade 3 sebab" : 

PERTAMA :  saya tahu tangan saye lebih bersih daripada sudu & garpu kerana saye sendiri yang membasuhnye, bukan orang lain. sudu & garpu di basuh oleh orang lain yang belum tentu cukup bersih. 

KEDUA       : saye yakin tangan saye lebih bersih kerana tangan saye hanya saye seorang sahaja yang menggunakannye. tidak pernah ianya dipinjam oleh orang lain. sedangkan sudu & garpu itu ramai yang pernah menggunakannye. 

KETIGA    : saye percaye tangan saye lebih bersih kerana ia tidak pernah jatuh dalam longkang....
jawapan tengku kudin ini menjadikan semua orang yang mendengarnye termenung sendiri. padahal sebelum itu ada di antara mereka yang tersenyum sinis melihat tengku  kudin menyuap makanan tersebut dengan tangan, tapi selepas itu, masing2 mengangguk kerana memikirkan ada logiknye jawapan yang diberikan oleh tengku kudin....

KESIMPULANNYE : tanye lah diri sendiri....mane yang lebih baik ?????



Di KaNdanG KAMBING !!!!!

kambing    : aku makan rumput, kau makan apa????

lelaki         : aku makan nasik la.....

kambing    : aku tidur di kandang atas lantai,  kau?????

lelaki         : aku tidur didalam rumah diaatas tilam empuk.....

lalu terdengar LAUNGAN AZAN....

kambing    : itu bunyi apa?????

lelaki         : itu bunyi azan mengajak orang solat.....

kambing    : kau tak solat?????

lelaki         : tak....(agak malu menjawab)

kambing    : ermmmm...samalah kita.......


Sekadar Renungan Untuk Kite Semue....Hehe


aKu & LoRi SaMpaH....

al-kisah cite ni terjadi mase aku darjah 6...peristiwe ni memang menjadi kenangan yang paling melucukan n mengerikan dalam idup aku....AKU & LORI SAMPAH !!!!!! bile aku ingat balik kisah ni memang lucu....jap2...aku nak gelak....HAHAHAHAHAHA.....

peristiwe ni berlaku mase aku n the geng pulang dari sekolah, biase la kan...aku ketue geng mase 2, jadi aku kne la duk depan, konvoi beramai2....best gilerrrrr mase 2, sambil2 naik basikal 2 kami borak2 la an...isu hangat mase 2, tapi aku dah lupe tajuknye....hehe, tengah2 hangat bercerite, ade kawan aku panggil name aku...MASLINAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA...lam aty aku terpk, nape la minah ni....skema gilerrr panggil name aku....nasib baik x skali ngan name ayah aku.....hahaha

DOOOOOOOOOOOOOOOOOOMMMMMMMMMMMMM !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
ohhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh........ TIDAKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKK !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
 malunye aku aseeeeeeeeee....x tahu nak letak kat mane muke ni....patut la kawan aku panggil aku cam nampak HANTU....adoiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii....malang betul nasib aku hari 2....ank tahu ape jadi?????? JENG....JENG....JENG.....aku terlanggar lori sampah yang parking kat tepi jalan....hahahahahahahahaahahahaa....aku x sempat nak brek mase 2 sbb dah dekat sangat.....hahahahaha....

malu gilerrrrrrrrrr weiiiii....dah la lori sampah 2 parking kat tepi kedai makan....ALLAHUAKBARRRR...mengucap panjang aku...muke pun dah x tahu nak letak kat mane.....nasib baik jatuh kat tepi lori, kalau aku tercampak masuk kat dalam gerabak die camne????? aku ase mase 2 mesti aku x kua2, kire duk dalam 2......hahahahahaahahahahaha...last2 ngan aku2 kne buang kat tempat pembuangan sampah.....kah9999

nak di pendek kan cite....lepas daripade peristiwe 2 aku dengan rela hatinye turun pangkat jadi ahli biase jew lam geng aku....x nak dah aku duk depan....takut jadi lagi skali.....cukup la....x nak dah.....kalau kome2 semue nak ase pengalaman 2 cube la buat skali....grenti kome akan ingat sampai bile2....hehe

SEKIAN......

sampai masanya melabuhkan hati....


rugi sangat kalau x bace.....jari aku ni rancak jew menari sbb terharu n teruje ngan kisah pasangan nie.....

balqis....panggil saye dengan name itu. Saya gadis yang dah berusia 29 tahun, usia di mana sebahagian masyarakat menganggap sudah “ terlajak ” kerana sehingga kini saya masih bujang. Namun, saya tidak pernah mempedulikan anggapan mereka itu, kerana saya adalah perempuan yang mempunyai tujuan, cita-cita, angan-angan dan harapan. Sampai ketika ini masih ingin ku gapai. Satu keyakinan dalam hidup saya, jodoh itu unik, bila-bila sahaja boleh datang, tidak memandang ruang dan waktu dan yang pasti semua itu sudah menjadi rahsia Allah. 
Saya juga sangat sibuk, kerana ketika ini saya sedang menyelesaikan tesis saya. Tiga bulan saya mensasarkan untuk menamatkan pengajian. Saya rela berulang alik sendirian mencari bahan bertulis, pergi ke kedai buku, perpustakaan, berkunjung ke rumah pensyarah untuk berbincang. Apa sahaja saya lakukan agar sasaran untuk menamatkan kuliah tercapai. 
Ibu bapa saya di kampung seperti tidak sabar menanti kepulangan saya. Mereka mahu saya menemui mereka. Mujurlah jarak tempat saya belajar dengan rumah dekat, mudah untuk saya pulang.
Pernah 2 minggu yang lalu ibu menelefon saya  “ nak, apa khabar dirimu di sane ??? bila kamu akan menamatkan pengajianmu di sana???? Usia mu kini dah 29 tahun, apakah kamu tidak berniat untuk berkahwin ???”Lidah ku kelu, x mampu berkate ape-ape, oh ya...kawan mu si nina dan asih baru jew kawin seminggu yang lalu. Nampaknya kawan-kawan mu yang dulu sering datang bermain-main kat umah kite sudah berkahwin semuanya. Ramai yang dah ada anak, hanya kamu seorang yang belum kawin nak. Jiran-jiran pun kerap bertanya pada ibu tentang kamu. Tetapi ibu menyerahkan segalanya kepada kamu nak. 
Ya Allah, saya tahu apa yang dirasakan oleh ibu pada masa nie, saya juga mendambakan seorang lelaki yang akan menjadi pemimpin bagi rumah tangga. Saya juga ingin mempunyai anak-anak yang berbakti kepada saya kelak. Saya ingin mempunyai keluarga sakinah, mawaddah warhmah. Saya berfikir positif padaMU ya Allah. Saya yakin Allah akan memberikan jodoh yang terbaik untuk saya, pada waktu yang tepat. 

Pagi ini saya bangkit, sudah cukup waktu untuk merenung. Ini masa untuk saya mengejar impian. Sesuai dengan keinginan, sehari ini saya mahu ke perpustakaan di kampus. Saya tidak mahu mensia-siakan waktu yang ada, saya terus mencari buku-buku yang diperlukan untuk menyiapkan tesisku. Setelah mendapat beberapa buku, saya duduk membaca di meja hujung sebelah kanan. Sengaja saya pilih tempat itu kerana bagi saya tempat itu sangat selesa. 
Tidak lama saya duduk di situ, ada seorang lelaki yang usianya hampir sebaya dengan saya datang. “ boleh saya duduk di bangku sebelah awak ???”
Saya tersentak, rasanya baru kali ini saya dihampiri insan bernama lelaki. Yang membuatkan saya hairan, mengapa dia mahu duduk bersebelahan dengan saya??? Bukankah banyak lagi bangku lain yang kosong ???? ahhhhhh....biarlah. saya meneruskan pembacaan. Lelaki di sebelah juga sedang khusyuk membaca buku. Dia menyapa saya sekali itu sahaja, tidak ada lagi bicara di antara kami berdua. 
Azan zuhur berkumandang. Saya menghentikan aktiviti pembacaan, lantas bergegas menuju ke masjid. Begitulah ibu bapa saya mengajar. “ sebaik2nya apabila mendengar azan, segala aktiviti dihentikan dan penuhi kewajipanmu terlebih dahulu.” 
Sesudah solat dan ketika mahu memakai kasut, seorang lelaki melintasi saya. Ya, lelaki itu, lelaki yang berada di samping saya tadi. Ternyata dia juga baru sahaja menunaikan kewajipannya. Tiba2 perut saya berbunyi, tanda lapar.
saya menuju ke kantin dan memutuskan untuk makan rojak yang dibanjiri kuah kacang yang sangat sedappppp. Maklumlah selama di kuala lumpur, jarang sekali saya makan masakan desa ini. selesai makan, saya kembali ke perpustakaan. Ada sesuatu yang aneh, mengapa tiba-tiba saya mencari-cari lelaki tadi???? Lelaki yang duduk di sampingku tadi dan menjadi jemaah solat zuhur tadi. 
Petang itu, saya meminjam dua buah buku untuk dibawa pulang. Saya merasakan seperti sudah hilang tumpuan ketika bertemu lelaki tadi. “ aduhai Allah, siapakah dia???”

Selepas subuh, ibu menelefon saya, “ nak, sudah solat???” bagaimana dengan kuliah???? Kalau boleh, ibu minta kamu selesaikan segere kuliahmu itu, sebab ibu mahu kenalkan kamu dengan anak teman sekolah ibu dahulu. Ya Allah, aku kini benar-benar tahu, bahawa ibuku sangat cemas terhadapku. Dia terlalu ingin melihat saya menamatkan zaman bujangku. 
Saya mengalah kali ini, saya perlu menurunkan ego. Saya cuba menuruti kemahuan ibu bapa. Tetapi saya perlu ke kampus lagi, kemungkinan ada maklumat berkenaan ujian tesis saya.
Tiba-tiba, kawan saya menelefon, “balqis, bagaimana dengan tesis awak??? Awak sudah bersedia untuk ujian tesis awak??? Maklumat yang saya terima, dua minggu lagi akan dibuka pendaftaran.”
Rasa terharu bercampur senang apabila mendengar khabar daripada teman saya itu. Kebetulan tesis saya sudah hampir siap. Saya hanya perlu menyelesaikan beberapa pendaftaran yang diminta sebagai syarat menduduki ujian tesis. Bahan-bahan juga cukup membantu dan saya hanya perlu bersedia.
Allah selalu mendengar doa-doa hambanya yang memohon dengan penuh tulus. Saya kemaskan semuanya, saya mahu jadi yang terbaik. Belajar.....belajar....sampai tiba ujian tesis diselangi dengan doa yang ikhlas. Siang ini saya ada temu janji dengan penyelia di samping mendapatkan maklumat daripadanya berkenaan ujian tesis saya. Setelah berbincang, penyelia medorong saya untuk ujian tesi pusingan pertama. Saya disuruh mendaftar dan segera melengkapkan pendaftaran.
Subhanallah. Tidak perlu menunggu esok. Hari ini juga boleh diselesaikan. Saya terus mendaftar menduduki ujian tesis. “ informasi bila jadual ujian tesisnya dapatkan esok, ya” ucap salah seorang kakitangan yangg menguruskan pendaftaran ujian tesis saya.
Hari ini adalah hari ujian tesis saya. Tepat jam sepuluh pagi, saya perlu berada di kerusi panas itu. Ini adalah penentuan masa depan, rasa berdebar-debar itu kadang-kadang mendatangi diri ini, tetapi saya hanya mampu berserah diri, sebab saya sudah belajar dan tidak lupa berdoa. Jadi apapun hasilnya, itu yang terbaik buat saya.




Kisah 5 ekor Monyet

Dalam satu penelitian yang dilakukan oleh para profesor di USA, ada 2 ekor monyet telah dimasukkan ke dalam satu ruangan kosong. Kita sebut saja monyet tersebut Monyet A dan B. Di dalam ruangan tersebut terdapat satu tiang, dan diatas tiang tersebut ada seikat pisang yang sudah masak. Pada pendapat anda apa yang akan dilakukan oleh Monyet2 tersebut ????

Setelah membiasakan diri dengan keadaan di dalam ruangan tersebut, monyet2 itu mula berusaha untuk mendapatkan pisang tersebut. Monyet A yang mula2 cuba mendaki tiang. Apabila monyet A berada di tengah tiang, sang profesor meyimbah air kepadanya, sehingga monyet A tadi jatuh. Monyet A mencuba lagi, dan skali lagi die di simbah air, jatuh lagi, setelah berkali2 mencuba.....akhirnya monyet A menyerah. Giliran berikutnya monyet B yang mencuba, dan mengalami kejadian yang sama dan akhirnya menyerah juga.

Berikutnya ke dalam ruangan dimasukkan monyet C. Yang menariknya adalah, para profesor tidak lagi menyimbah air kat monyet2 tadi bile mereka nak naik. Bila si monyet C mula menyentuh tiang, dia langsung ditarik oleh monyet A dan B. Mereka berusaha mencegah, agar monyet C tidak mengalami `nasib malang’ seperti mereka. Karana dicegah dan diberi nasihat tentang bahayanya bila mencuba memanjat keatas, monyet C akhirnya takut dan tidak berani untuk memanjat tiang itu.

Langkah selanjutnya yang dilakukan oleh para profesor adalah mengeluarkan monyet A dan B, serta memasukkan monyet D dan E. Sama seperti monyet2 sebelumnya, monyet D dan E juga tertarik dengan pisang diatas tiang dan cuba memanjatnya. Monyet C secara spontan menasihati kawan2nye itu agar tidak naik. “Hai, mengapa kami tidak boleh naik ?” protes keduanya”.
Ada teman2 yang memberitahu saya, bahwa naik ke atas itu merbahaya. Saya juga tidak tahu, ada apa di atas, tapi lebih baik jangan naik  ke atas” jelas monyet C.

Monyet D percaya dan tidak berani naik, tapi berlainan dengan monyet E yang memang degil. “Saya ingin tahu, bahaya seperti apa sih, yang ada di atas … Dan kalau ada bahaya, takkan  saya tidak boleh menghindarinya ?” tegas monyet E. Walaupun sudah dicegah oleh monyet C dan D, monyet E nekad naik …Dan kerana memang sudah tidak disimbah lagi, monyet E dapat mengambil pisang yang di inginkannya…..


Renungan

Manakah diantara karakter diatas yang menggambarkan tingkah laku anda saat ini ???

Karakter A dan B adalah orang yang pernah melakukan sesuatu, dan gagal. Kerana itu mereka tekad tidak akan mengulanginya lagi, dan berusaha menasihati orang lain tentang kegagalan tersebut. Mereka tidak ingin orang lain juga gagal seperti mereka. 

Karakter C dan D, adalah orang yang menerima petunjuk dari orang lain, x brani nak mencube, tetapi sekadar mendengar cerite dari orang lain. Karakter E adalah jenis orang yang tidak mudah percaya dengan sesuatu, sebelum mencubanya sendiri. Mereka juga berani menentang arus dan menanggung risiko asalkan boleh mencapai keinginan mereka.

Pisang dalam cerita diatas menggambarkan impian kita. Setiap orang dalam hidup ini mempunyai impian yang tinggi tentang masa depannya. Namun sayangnya, banyak sekali hal-hal yang terjadi di sekitar kita, yang menyebabkan impian kita terkubur. Orang yang karakter ABCD akan mengatakan kepada kita perkara seperti ini”,Sudahlah, jangan melakukan pekerjaan yang sia2  seperti itu. Buang mase jew...Saya dulu  pernah melakukannya berkali2 dan gagal. Sebagai seorang teman yang baik, saya tidak mahu kamu gagal seperti saya”.
 Orang dengan karakter E akan selalu berpikiran positif dalam melakukan sesuatu. “Kalaupun orang lain gagal melakukan sesuatu, belum tentu saya juga akan gagal” .Dan kegagalan orang lain dapat dipelajari dan dijadikan batu loncatan untuk melangkah ke arah yang lebih baik, bukannya dijadikan suatu ketakutan.

" Jangan biarkan orang lain membunuh impian anda. Maju terus, hadapi semua rintangan dan raih impian anda. "


Senarai Tugas Kaunselor...


*      Menyedia rancangan tahunan program dan aktiviti perkhidmatan Bimbingan dan Kaunseling Sekolah

*      Mengenalpasti keperluan perkhidmatan Bimbingan dan Kaunseling sekolah melalui kajian keperluan, soal selidik, temu bual dan perbincangan dengan pelajar, guru, pentadbir, kakitangan sekolah, ibu bapa dan bekas pelajar.
*      Merancang, mengawalselia dan mengemaskini rekod dan inventori pelajar.Mengumpul, menyelia, menyebar maklumat Bimbingan dan Kaunseling kepada semua pelajar melalui sebarang media yang sesuai

*      Mengelola dan melaksanakan aktiviti Bimbingan dan Kaunseling kelompok dan tunjukajar (instructional) yang meransang perkembangan pelajar secara optimum.

*      Merancang, melaksana dan mengawalselia perkhidmatan kaunseling individu secara profesional dan beretika.

*      Merancang, melaksana, mengawalselia aktiviti kemahiran belajar untuk semua pelajar.

*      Merancang, melaksana, mengawalselia serta menilai program dan aktiviti pemberian maklumat sesuai dengan penawaran pakej pensijilan terbuka dan  keperluan IPT.

*      Merancang, melaksana, mengawalselia dan menilai program dan aktiviti pendidikan pencegahan dadah, inhalan, rokok dan alkohol.

*      Merancang, melaksana, mengawalselia dan menilai program dan aktiviti untuk menyedia dan mendedahkan pelajar kepada peluang melanjutkan pelajaran di  institusi pengajian tinggi dalam dan luar negara.

*      Merancang, melaksana, mengawalselia dan menilai program dan aktiviti perkhidmatan konsultasi dan rujukan berhubung Bimbingan dan KAunseling,  Kerjaya dan Pendidikan Pencegahan Dadah.

*       Merancang, melaksanakan, mengawalselia dan menilai program dan aktiviti konferens dengan ibu bapa, guru, kakitangan bukan guru dan agensi kerajaan dan bukan kerajaan yang terlibat dalam proses pendidikan dan perkembangan pelajar.

*      Membuat penilaian aktiviti, modul, model, instrumen dan pendekatan secara menyeluruh bagi meningkatkan mutu dan profesionalisma perkhidmatan  Bimbingan dan Kaunseling.

*      Merancang, menyelaras dan menilai sumber dan bahan resos perkhidmatan Bimbingan dan Kaunseling.

*      Menjadi urusetia kepada Jawatankuasa Penyelaras Perkhidmatan Bimbingan dan KAunseling.

*      Menjadi penggerak utama dalam program latihan dalaman bagi menyebarkan kefahaman dan peningkatan profesionalisma perkhidmatan Bimbingan dan Kaunseling di sekolah.

*       Memberi khidmat kaunseling krisis kepada pelajar, guru, kakitangan dan ibu bapa yang memerlukannya.

*      Menjadi personel perhubungan/seranta sekoalh dengan agensi-agensi luar yang berkaitan.

*      Menjadi ahli jawatankuasa ex-oficio dalam jawatankuasa kurikulum sekolah.

*      Menjadi ahli jawatankuasa dalam Majlis Perancang Sekolah, Disiplin Sekolah dan Jawatankuasa Lembaga/Badan Pengawas Sekolah.

*      Menjadi penyelaras dalam program mento-mentee sekolah.

*      Menjadi Penyelaras dalam program-program pengembangan pelajar seperti kolokium, motivasi, kem jaya diri dan kursus ketatanegaraan.

CiTe2 vs CiNtA....

CINTA....

CITA-CITA...
                          


                       Vs 

Kata-Kata itu...



1 MALAYSIA...

  
nie sajak yang aku cipta mase sem 3 tuk kursus WACANA....



MALAYSIA, MALAYSIA, MALAYSIA....
NAMAMU INDAH
DIPERSADA DUNIA....
KU JULANG KU SANJUNG
OH NEGARA KU MALAYSIA....

MALAYSIA....
DI SINI AKU DILAHIRKAN
DI SINILAH TEMPAT TUMPAH DARAHKU
AKAN KU JAGA....
AKAN KU PELIHARA....
OH, TANAH AIRKU YANG TERCINTA....

MALAYSIA....
BERKIBARNYA BENDERAMU
MEGAH DI ANGKASA....
AKAN KU PERTAHANKAN
WALAU TERKORBAN NYAWA....

MALAYSIA, MALAYSIA, MALAYSIA....
WALAUPUN KAU TELAH DIJAJAH
NAMUN SEMANGAT PERPADUAN
ANTARA MELAYU CINA DAN INDIA....
MELAHIRKAN NEGARAKU
YANG MERDEKA....

BERMULANYA DENGAN KEPIMPINAN
TUNKU ABDUL RAHMAN
MAKA......
LAHIRLAH PERJUANGAN
YANG TIADA HENTINYA....


TANGGAL 31 OGOS 1957
TERCIPTA SATU SEJARAH
DENGAN LAUNGAN
MERDEKA, MERDEKA, MERDEKA....

MALAYSIA.....
KINI KAU BANGKIT MEMBANGUN
MEMBAWA KEJAYAAN
UNTUK KAMI SEMUA....

AYUH WAHAI BANGSAKU
SEDARLAH....
BANGKITLAH....
MEMBAWA KEMENANGAN
KEPADA NEGARA KITA
MALAYSIA.....

DI MANA BUMI DI PIJAK
DI SITU LANGIT DI JUNJUNG....
AKAN KU TERUS BERJUANG
SELAGI JASADKU MAMPU BERDIRI
DEMI......MEMPERTAHANKAN
NAMAMU MALAYSIA....

AKU BANGGA MENJADI
ANAK BANGSA MU....
OH NEGARAKU
YANG TERCINTA.....









Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Search