Pages

Friday 28 October 2011

Kisah 5 ekor Monyet

Dalam satu penelitian yang dilakukan oleh para profesor di USA, ada 2 ekor monyet telah dimasukkan ke dalam satu ruangan kosong. Kita sebut saja monyet tersebut Monyet A dan B. Di dalam ruangan tersebut terdapat satu tiang, dan diatas tiang tersebut ada seikat pisang yang sudah masak. Pada pendapat anda apa yang akan dilakukan oleh Monyet2 tersebut ????

Setelah membiasakan diri dengan keadaan di dalam ruangan tersebut, monyet2 itu mula berusaha untuk mendapatkan pisang tersebut. Monyet A yang mula2 cuba mendaki tiang. Apabila monyet A berada di tengah tiang, sang profesor meyimbah air kepadanya, sehingga monyet A tadi jatuh. Monyet A mencuba lagi, dan skali lagi die di simbah air, jatuh lagi, setelah berkali2 mencuba.....akhirnya monyet A menyerah. Giliran berikutnya monyet B yang mencuba, dan mengalami kejadian yang sama dan akhirnya menyerah juga.

Berikutnya ke dalam ruangan dimasukkan monyet C. Yang menariknya adalah, para profesor tidak lagi menyimbah air kat monyet2 tadi bile mereka nak naik. Bila si monyet C mula menyentuh tiang, dia langsung ditarik oleh monyet A dan B. Mereka berusaha mencegah, agar monyet C tidak mengalami `nasib malang’ seperti mereka. Karana dicegah dan diberi nasihat tentang bahayanya bila mencuba memanjat keatas, monyet C akhirnya takut dan tidak berani untuk memanjat tiang itu.

Langkah selanjutnya yang dilakukan oleh para profesor adalah mengeluarkan monyet A dan B, serta memasukkan monyet D dan E. Sama seperti monyet2 sebelumnya, monyet D dan E juga tertarik dengan pisang diatas tiang dan cuba memanjatnya. Monyet C secara spontan menasihati kawan2nye itu agar tidak naik. “Hai, mengapa kami tidak boleh naik ?” protes keduanya”.
Ada teman2 yang memberitahu saya, bahwa naik ke atas itu merbahaya. Saya juga tidak tahu, ada apa di atas, tapi lebih baik jangan naik  ke atas” jelas monyet C.

Monyet D percaya dan tidak berani naik, tapi berlainan dengan monyet E yang memang degil. “Saya ingin tahu, bahaya seperti apa sih, yang ada di atas … Dan kalau ada bahaya, takkan  saya tidak boleh menghindarinya ?” tegas monyet E. Walaupun sudah dicegah oleh monyet C dan D, monyet E nekad naik …Dan kerana memang sudah tidak disimbah lagi, monyet E dapat mengambil pisang yang di inginkannya…..


Renungan

Manakah diantara karakter diatas yang menggambarkan tingkah laku anda saat ini ???

Karakter A dan B adalah orang yang pernah melakukan sesuatu, dan gagal. Kerana itu mereka tekad tidak akan mengulanginya lagi, dan berusaha menasihati orang lain tentang kegagalan tersebut. Mereka tidak ingin orang lain juga gagal seperti mereka. 

Karakter C dan D, adalah orang yang menerima petunjuk dari orang lain, x brani nak mencube, tetapi sekadar mendengar cerite dari orang lain. Karakter E adalah jenis orang yang tidak mudah percaya dengan sesuatu, sebelum mencubanya sendiri. Mereka juga berani menentang arus dan menanggung risiko asalkan boleh mencapai keinginan mereka.

Pisang dalam cerita diatas menggambarkan impian kita. Setiap orang dalam hidup ini mempunyai impian yang tinggi tentang masa depannya. Namun sayangnya, banyak sekali hal-hal yang terjadi di sekitar kita, yang menyebabkan impian kita terkubur. Orang yang karakter ABCD akan mengatakan kepada kita perkara seperti ini”,Sudahlah, jangan melakukan pekerjaan yang sia2  seperti itu. Buang mase jew...Saya dulu  pernah melakukannya berkali2 dan gagal. Sebagai seorang teman yang baik, saya tidak mahu kamu gagal seperti saya”.
 Orang dengan karakter E akan selalu berpikiran positif dalam melakukan sesuatu. “Kalaupun orang lain gagal melakukan sesuatu, belum tentu saya juga akan gagal” .Dan kegagalan orang lain dapat dipelajari dan dijadikan batu loncatan untuk melangkah ke arah yang lebih baik, bukannya dijadikan suatu ketakutan.

" Jangan biarkan orang lain membunuh impian anda. Maju terus, hadapi semua rintangan dan raih impian anda. "


0 comments:

Post a Comment


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Search